PERSONAJELE AU COBORÂT DIN SCRIERI…

Purani de Videle- 21 MAI 2016

Salix_x_sepulcralis_7845

Am avut cândva un vis, în care personajele din ilustraţiile unei cărţi prindeau viaţă. Acelaşi lucru s-a întâmplat şi cu unele dintre personajele mele, când am ajuns la Purani de Videle, pe 21 mai 2016.

Au prins contur, mai întâi ele:

   Dumitru Alexandra alias Lisandra lui Micoi (în stânga pozei) şi Popa Floarea alias Floarea Cilichii(în dreapta pozei).

lisandra

       La prima vedere, tanti Lisandra,  pare o femeie obişnuită, dar privindu-i ochii îţi dai seama de profunzimea spiritului ei. Are o voce melodioasă şi-un trup de copiliţă. Căsuţa în care locuieşte pare ruptă din poveşti. Grădina este mărginită de apele calme ale Glavaciocului, iar dincolo de malurile lui se întinde pădurea. E o poezie! Sau un tablou aranjat de cei mai pricepuţi meşteri:pădurea, Glavaciocul, păsările pădurii, nucul din curte, bătrân şi darnic… rămâne, doar, să ştii să trăieşti clipa. Mulţumesc,  tanti Lisandra!  Eşti o femeie cu har, dar şi generoasă! Îţi doresc ani mulţi cu sănătate!

Tanti Lisandra mi-a împărtăşit descântecul şi taina turnării cositorului la copii împotriva fricii.

MITOLOGIE ROMÂNĂ

TURNATUL COSITORULUI ÎMPOTRIVA FRICII

“Cunoscută încă din Evul Mediu, metoda era folosită de  „alchimiştii” care încercau să  obţină aur din  plumb prin metamorfoze  numai de ei cunoscute. Cositorul topit se toarnă în apă rece, iar  în funcţie de figurile solidificate se fac predicţiile privind cauza sperieturii.

Metoda se aseamănă cu turnatul şi predicţia în ceara de albine topite apoi  turnate într-un vas cu apă, la fel ca şi cositorul.

Mai jos, voi reda jumătate din descântec:

Turnatul cositorului

Tu, cositor din Ţarigrad,

Eu, (numele celei ce toarnă) astăzi m-am apucat

Cu sfânta Luni şi te-am descântat

De făcături, de farmece, de argintul viu,

de boală, de cuţit, de junghiuri,

de ceartă, de supărare.

C-oi fi dat de fermecătoare,

de vrăjitoare, de vecină,

de surată, de cumnată,

……………………

Doamne ajută!”

Descântecul  este  cules de la Dumitru Alexandra căreia i se mai spune şi  Lisandra  lui Micoi( născută pe 03.09.1938 în com. Purani) care a avut bunăvoinţa să mi-l încredinţeze spunându-mi că l-a învăţat de la o băbuţă din localitatea Talpa, baba Gherghina.

Dragă cititorule, ţi-am prezentat credinţele populare din zona mea, localitatea Purani, jud. Teleorman. Asta nu înseamnă că dau întâietate descântătorului şi nu medicului. Având probleme cu cel de-al şaselea copil, încă de la naştere, am fost  nevoită să apelez şi la astfel de practici. Uneori, chiar medicii îţi recomandă: „mai ia-o şi prin babe”…

Restul e….no comment!

Avem atâţia medici dăruiţi cu har de la Dumnezeu, în faţa cărora mă înclin adresându-le un îndemn: ÎNDRĂZNIŢI!”

Vezi:Floarea Cărbune- „Rădăcini-Purani de Videle, leagănul magic al copilăriei mele”, pag.135-136, Editura Lidana, Suceava, 2010.

1

În dreapta fotografiei este Popa Floarea alias Floarea Cilichii, una dintre cele 4 fete care se jucau pe uliţa satului…în „Legenda ghiocelului”(Vezi:”De la Soare Răsare la Soare Apune”, pag. 130,  Editura Rafet, 2016).

legenda ghiocelului

Ilustraţie de Mirela Pete

Fragment:

„Eram copil în vremea când am auzit frumoasa legendă pe care am să v-o împărtăşesc şi vouă. Un copil zburdalnic, care alerga pe uliţele satului cât era ziulica de lungă. Deşi eram doar patru fete…eu, sora mea, Georgeta, Floarea Cilichii şi Floarea lui Costică al Tănasii, făceam o hărmălaie precum un cârd de gâşte. Vremea era frumoasă, iar noi nu ne mai săturam de joacă. Nici nu ştiu când a coborât perdeaua înserării.

De undeva, ca de pe celălalt tărâm, mă aud chemată:

– Floricăăăă, hai la masă!

Era vocea bunicului Marin, puţin îngrijorat că nu mă zărea.

– Vin, vin acuş, bunicuţule!”

 

 VA URMA…

 Sursă la unele poze:Google

5 răspunsuri la „PERSONAJELE AU COBORÂT DIN SCRIERI…

  1. Buna ziua. Sunt bunica unei fetite de 1 an si 11 luni.Este foarte speriata. de ce credeti. DE COCA. Am asteptat sa ii treaca dar este mai rau. Sunteti departe de mine sa ajung acolo .Daca doamna ar putea sau dvs sa imi scrieti cum se toarna cositorul si descantecul va raman indatorata.Aici la noi in sat nu mai toarna nimeni si sunt disperata. Se sperie pana si de umbra reflectata de soare pe perete. va multumesc.

    • Bună ziua,
      Sunteţi prea evazivă, nu ştiu ce intenţii aveţi. Totuşi…v-am trimis un email.
      Nu aţi lăsat un telefon de contact. Este Lisandra lui Micoi din Puranii de Jos, Jud. Teleorman.
      Vă rog, nu mai insistaţi!!!

Lasă un răspuns

