IKEBANA-3

REPORTAJ LITERAR
IKEBANA-CALEA FLORILOR -partea a 3-a


Ofranda florală (prezentă şi la români) a rămas încă vie din câte îmi spune Emiko dar am văzut şi eu cu prilejul vizitării cimitirului unde se odihneşte Toshioki( soţul ei). Legendele japoneze consemnează faptul că se ofereau flori zeiţei Izanami.În mitologia Shinto, Izanami a fost zeiţa ce personifica Pământul. Izanami a fost soţia lui Izanagi iar împreună alcătuiau „cuplul primordial” la japonezi.Se spune că ei au creat Onorago, prima insulă din Arhipelagul nipon.Din nefericire, Izanami a murit la naştere, ajungând în Infern. Ca soţ iubitor, Izanagi pleacă după ea dar nu reuşeşte s-o aducă înapoi.În schimb, el este urmărit de „forţele răului” de care reuşeşte, cu greu, să scape. După ce scapă de ele se purifică într-un râu pe malul căruia îşi leapădă hainele. Din aceste haine se nasc alte zeităţi.
În Japonia de azi, cu prilejul diferitelor sărbători(matsuri) care îşi au originea în shintoism, sunt prezente florile precum:ramuri de piersic înflorit la „Hina Matsuri”, sărbătoarea fetiţelor ( 3 martie), irişii la sărbătoarea băieţilor,”Tango-no-sekku”( 5 mai).Odată cu pătrunderea buddhismului în Japonia, a apărut şi ofranda florală adusă lui Buddha. Ceea ce m-a impresionat, în mod deosebit, este că japonezii n-au renunţat la tradiţii chiar dacă, printre ele, s-au strecurat şi unele venite din occident, tineretul japoniei lăsându-se influenţat şi de modernismul ţărilor în care studiază sau îşi petrec vacanţele.Japonezii iubesc Europa inclusiv România.I-am spus cuscrei mele că sunt fascinată de Japonia, de tot ceea ce văr la fiecare pas dar, mai ales, de unicitatea culturii ei care rezistă de mii de ani în sânul civilizaţiei lor deşi prezentul încearcă să impună modernul prin influenţa culturii occidentale. Ea mi-a spus că este normal să existe această deschidere şi spre „nou”(modern), arătându-mi spre camera în care nepoţii ei, Yuki şi Yuta, luau lecţii de pian, cântând muzica scrisă de compozitorii clasici din Europa.
Contemplativi din fire, japonezii au dezvoltat o adevărată artă a aranjării florilor, o artă devenită Cale spirituală, denumită Ikebana.Ea mai înseamnă şi cultul japonezului pentru frumos, o artă încărcată de simboluri adânci, definind Spiritul poporului din Ţara Soarelui Răsare. Practicarea Ikebanei sau contemplarea unui aranjament floral e o cale de a-l deconecta pe japonezul mileniului 3 de la ritmul stresant al vieţii moderne, aducându-i liniştea, relaxându-l.
Am avut bucuria de a admira multe aranjamente florale, în timpul vizitelor în Japonia, care m-au uimit prin rafinamentul lor. Ador florile! De aceea am vrut să aflu câteva din secretele acestei arte, chiar de la sursă. I-am mărturisit lui Emiko dorinţa mea. Când a auzit ce-mi doresc, Emiko a zâmbit.Ca argumente am adus iubirea mea pentru flori şi armonie.
La auzul cuvântului „armonie”, Emiko mi-a zis că am atins esenţa aranjării florilor.I-am spus că m-am documentat asupra acestui subiect dar n-am înţeles prea multe.O demonstaţie pe viu mi-ar înlesni înţelegerea, numai dacă domnia sa va avea bunăvoinţa şi dispoziţia s-o facă. M-a privit lung cu ochii mijiţi iar după câteva clipe de contemplare şi-a mutat privirea spre ghiveciul cu un bonsai-ume(prun asiatic) înflorit. Am avut impresia că un gând bun i-a încolţit în minte. În acest timp am sorbit din cafea, gândind să nu fi împins îndrăzneala mult prea departe.
-Eşti pregătită, vrei să-ţi arăt acum?
VEZI PARTEA 4.

(Flora)

Lasă un răspuns

